ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

Mekkora a megfelelő guminyomás?


Sokszor elmondtuk már, hogy az abroncsok élettartamának növelése és a futómű védelme szempontjából nagyon fontos, hogy a kerekeket megfelelő guminyomás mellett üzemeltessük. A KRESZ könyvekben is tananyag, hogy hányszor és mikor kell ellenőriznünk ezt az értéket a különböző járműveknél, a vizsgálatok mégis azt mutatják, az autósok jelentős hányada az ajánlottnál kisebb nyomáson dolgoztatja a gumikat. Ezzel nem csak műszaki, hanem súlyos környezeti károkat is okozunk.

Miért fontos a megfelelő guminyomás?

Egy 2010-es felmérés adatai szerint az autósok 71%-a az előírtnál jóval alacsonyabb guminyomással közlekedett. Ez azt jelentette, hogy Európában 2 milliárd liter üzemanyag folyt el feleslegesen.

Üzemanyag spórolás

A nem megfelelő guminyomás azt jelenti, hogy a kerekek nem a legideálisabb módon érintkeznek a talajjal, az autó gördülési ellenállása általában megnő, ettől pedig a fogyasztás is megugrik. Ha a nyomás túl nagy, a jármű kormányozhatósága romlik, a futómű másképpen nyeli el az út egyenetlenségei által keltett rezgéseket, károsodik. Összességében nagyobb fogyasztás, rövidebb gumi élettartam és sok-sok műszaki probléma keresztezi az utunkat, ha nem figyelünk oda erre a tényezőre. A megfelelő guminyomás fontosságát mi is többször hangsúlyoztuk már.

Honnan tudhatjuk, hogy mi a megfelelő guminyomás?

Azt, hogy milyen kerekeket kell és szabad az autónkhoz használni, a gyártó szabja meg. Az ajánlást az autó gépkönyvében, esetleg a kesztyűtartóban, a vezetőoldali ajtó tövében vagy a tanksapkában felragasztott matricán találjuk. A guminyomást psi-ben vagy bar-ban adják meg. A legtöbb autónál egy táblázatot látunk, főleg akkor, ha váltóméretű abroncsok használata is engedélyezett a kocsin. Ebből a táblázatból pontosan megtudhatjuk, az adott méretű felnihez-abroncshoz milyen ideális guminyomás tartozik.

Az abroncsok gyártóinak is vannak különböző ajánlásaik. Vannak, akik megadják, milyen értékek között a legoptimálisabb üzemeltetni az abroncsot, vannak, akik csak a megengedett legnagyobb nyomást jelölik. Speciális a helyzet a defekttűrő abroncsok esetében - ezeket kifejezetten olyan autókban érdemes használni, ahol van beépített guminyomás visszajelző is. Amikor abroncsot választunk, akkor olyan gumit kell keresnünk, ahol az autógyártó által ajánlott guminyomás a gumik legmagasabb biztonságos nyomása alatt van.

Gumiabroncs nyomás

Mikor érdemes változtatni a guminyomást?

Ritkán, de előfordulhat, hogy a megfelelő guminyomást a gyártó csak egy kerékátmérőre, pl. 15”-ra adja meg. Előfordulhat, hogy az autónkat nagyobb felnivel szeretnénk üzemeltetni, mert például speciális célokra alakítjuk át. (Ha nem a gyártói értéknek megfelelő méreteket használunk, elveszíthetjük az autóra vonatkozó garanciát.) Ilyenkor a megfelelő nyomást ki kell számolni. A biztonságos számítás már inkább szakember feladata, de ökölszabályként elmondható, hogy colonként 0,2 bar-t érdemes a gyári ajánláshoz adni. Tehát ha a 15”-os gumit 2,4 bar-on kell üzemeltetni, 16” esetében már 2,6 a megfelelő guminyomás.

Néhány gyártó a deflexiós hatást is figyelembe veszi. Nagy sebességen üzemeltetve a kerekekre jutó terhelés nő, így általában nagyobb guminyomásra van szükség. Bár ezekkel az értékekkel hétköznapi vezetőként ritkán találkozni, gumiabroncs webáruházunkban szívesen adunk tanácsot a megfelelő beállításokhoz. A precíz hangolás takarékos és biztonságos élménnyé teszi az autózást.

Mi történik, ha túl alacsony vagy ha túl magas a guminyomás?

Alacsony guminyomásnál:

Az abroncs vállai erőteljesebben kopnak, mint a közepe, ezen területeken gyorsabban is, mintha egyenletes terhelést kapna. Ez annak köszönhető, hogy a gumiabroncs „megzuhan” a rá nehezedő súlytól, az aszfalttal érintkező rész a járműre merőlegesen kipúposodik, a közepe pedig kissé elemelkedik a felszíntől. Az egyenetlen kopás miatt, a mintázat nem képes ellátni maximálisan a feladatát.

Magas guminyomásnál:

A gumiabroncs túlságosan is megduzzad, aminek a hatására a vállak elemelkednek az aszfalttól, a kopás pedig az abroncs közepére fókuszálódik. Az úttal érintkező felület jelentősen lecsökken, ezzel párhuzamosan a tapadás is, amely nagyobb tempónál vagy kanyarokban balesetet okozhat. Az autó hangosabbá válhat, futómű károsodást okozhat, mivel az úttest egyenetlenségeit egy túlfújt gumi nem tudja megfelelően kezelni.

TOVÁBBI HÍREINK
Update cookies preferences