ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

TUDÁSTÁR



Mikor kell ellenőrizni a futómű-beállítást?
Ha azt veszi észre, hogy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, amikor egy másodpercre leveszi a kezét a kormányról, el kell vinnie a gépjárműt egy Michelin-műhelybe vagy egy szerelőhöz futómű-beállításra. A művelet során beállítják az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést. A gumiabroncsok rendellenes kopását okozhatja, ha a futómű nincs megfelelően beállítva.
Vissza a lap tetejére

Miért fontos a megfelelő nyomás a gumiabroncsban?
A túl alacsony vagy túl magas nyomás befolyásolja a  gumiabroncs élettartamát, vezetési kényelmét, tapadását és fékezését. A túl alacsony nyomású abroncs túlzott mértékben deformálódik, ami túlmelegedést okoz, növeli a gördülési ellenállást és az idő előtti kopás esélyét. Szélsőséges esetben a túl alacsony nyomás kárt is tehet a gumiabroncsban. Ugyanígy a túl kemény abroncsok élettartama és úttartása csökken, és a kopása egyenetlen lesz.

A megfelelő abroncsnyomás csökkenti annak veszélyét, hogy elveszíti az irányítást a jármű fölött. Ezen kívül védi az abroncsot az idő előtti kopástól és a belső szerkezetének visszafordíthatatlan sérüléseitől. Az abroncsnyomás csökkenhet a kisméretű perforációk, a kerék alkotóelemein keresztül történő természetes szivárgás vagy akár a külső hőmérséklet csökkenése miatt. Havonta és hosszabb út előtt ellenőrizze az abroncsok nyomását, a pótkereket is ideértve, lehetőleg hideg állapotban (amikor a gumi állt legalább 2 órát vagy kis sebességen futott kevesebb, mint 3,2 kilométert). Ha üzemmeleg állapotban méri a nyomást, adjon hozzá 0,3 bar-t a névleges nyomáshoz. Fontos havonta egyszer ellenőrizni az abroncsnyomást, mert:
 
  • túl alacsony nyomású abroncs esetén nő a sérülés kockázata
  • a 20%-kal nagyobb nyomás körülbelül 10 000 km-rel csökkenti az abroncs élettartamát.
  • a megfelelő abroncsnyomással üzemanyagot takaríthat meg.

Az ajánlott abroncsnyomás NINCS feltüntetve a gumiabroncson. Az abroncs oldalfalán feltüntetett érték csupán a maximális felfújási nyomás. Az ajánlott abroncsnyomás megtalálható:

  • a gépjármű használati utasításában
  • a vezetőoldali első ajtón lévő matricán
  • a vezetőülés közelében lévő tároló fiókban
  • - a tanksapka fedelének belső oldalán
Vissza a lap tetejére

Mikor kell ellenőriztetni a futóművet?
  • a kerékkel nekiütközött valaminek (járdaszegély, kátyú…).
  • azt veszi észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak.
  • kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal.
  • a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik;
  • a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után.
  • vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
  • új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
  • kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit
Vissza a lap tetejére

Mikor kell gumiabroncsot cserélnem?
A abroncsok elhasználódása olyan mértékben lehet különböző, hogy egyetlen konkrét gumiabroncs élettartamát sem lehetséges előre megjósolni. Az abroncs különböző fajta anyagokból és gumikeverékekből áll, amelyek hatással vannak annak teljesítményére, és az elhasználódás sok tényezőtől függ, köztük az időjárástól, a tárolási és használati körülményektől, és sok más olyan dologtól, amelynek az abroncs ki van téve az élettartama során. Ezért kifejezetten ajánljuk a járművezetőknek, hogy figyeljék az abroncsokat, az esetleges nyomásesést vagy bármilyen olyan rendellenességet (vibráció, zaj, húzás), amely arra utalhat, hogy az abroncsot le kell cserélni. 

A járművezetőknek:
  • Legalább évente szakemberrel át kell vizsgáltatni a legalább öt éve használatban lévő abroncsokat
  • Be kell tartaniuk a gépkocsi gyártójának az abroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásait
  • Ki kell cserélniük a gyártástól számított legalább tíz éve használatban lévő gumiabroncsokat még akkor is, ha használhatónak tűnnek vagy ha még nem érték el a jogszabályban előírt kopási határértéket
Vissza a lap tetejére

Mikor válasszunk 4évszakos gumiabroncsot?

Ha nyári gumiabroncsai már cserére szorulnak, és ősszel nem tervezi téli garnitúra vásárlását, akkor új nyári gumi helyett érdemes megfontolnia jó minőségű, négy évszakos gumiabroncs felszerelését. 

Négy évszakos gumiabroncsot akkor érdemes választania, ha

  • Egész évben ugyanazt a gumiabroncsot kívánja használni
  • Télen, különösen rossz időben kevesebbet autózik
  • Általában inkább rövidebb távolságokon közlekedik
  • Nem, vagy csak ritkán vezet nagyobb sebességgel
  • A gazdaságosság mellett fontos szempont a biztonság

A négy évszakos gumik használatával megtakarítható a szezonális átszerelési költség és azokkal a téli időszakban nagyobb biztonsággal közlekedhet.

Vissza a lap tetejére

Mit jelentenek a gumiabroncs oldalán a számok?

A keresztmetszet szélessége és magassága 1:1, vagyis minél szélesebb gumit akarunk, annál ballonosabb lesz az abroncs. Emiatt az oldalvezető képessége (iránytartása) is viszonylag gyenge. Jellemző előfordulási helye a szocialista autóipar minden járgánya, (szgk., tgk., mkp) illetve a kerékpárok. A méretjelölés az 5,20x13 -formátumot követi, ahol az első szám a gumi legnagyobb szélessége, a második pedig a hozzá használható kerékpánt átmérője, mindkettő hüvelykben (1 coll, inch = 25,4mm) megadva.

A radiál gumi méretjelzése a 195/65 R 14 -formátumú. Az ilyen gumi legnagyobb szélessége 195mm (nem a futófelületé!), ennek 65%-a az abroncs oldalfal-magassága. Ha nincs per-jelzés, akkor alapesetről, azaz /80-nak megfelelő gumival állunk szemben. Az R a radiál jelölése, a 14 pedig az alkalmazható felni mérete collban kifejezve.

A belsővel szerelt gumik képesek durrdefektet szenvedni, ami komoly feladat elé állítja a tapasztalt vezetőt is. Ha viszont a gumi belső felülete elég puha, tömítheti úgy a felnit, hogy ne kelljen külön belső. Az ilyen - belső nélküli - használatra való alkalmasságot a Tubeless felirat jelöli a gumin. Megadják még a maximális álló helyzeti terhelhetőséget, ezt a max. load felirat utáni szám jelöli kilóban, esetleg fontban. Szintén jelölik a nyomás felső határát, ezt a max. pressure (esetleg "inflate to") felirat utáni szám adja meg, p.s.i. vagy bar mértékegység szerint.

Ezek a gumik kötött futásirányúak, amit általában nyíl is jelöl rajtuk. Ha nem eldönthető, akkor úgy kell feltenni, hogy először a V csúcsa érjen aszfaltot, csak aztán a szárai. Így biztosított, hogy a víz mielőbb kiszoruljon a gumi alól oldalra. Fordított felszerelésnél a vizet behordja saját maga alá, a létrejövő felúszás (aquaplanning) pedig irányíthatatlanná teszi autónkat.

A méretválasztás elsődleges szempontja a gyári ajánlás. Ha más méretet választunk, ügyelni kell a kerület állandóságára. A 185/60 R15-ös gumi kerülete jóval kisebb, mint a 215/60 R15-é. Ha a kicsiről váltunk a nagyra, a kocsink összes áttétele hosszabb lesz, azaz nem gyorsul olyan dinamikusan, viszont a végsebesség valamennyit nő. A km-óra ezt nem fogja mutatni, sőt a tényleges sebességnél kevesebbet jelez.

Vissza a lap tetejére

Gumiabroncs megjelölések, mit jelentenek?
1-Gumigyártó (márka) 
2-Mintázati bejegyzés / Gumitípus 
3-Gumi keresztmetszetének a szélessége mm-ben   
4-A gumi magassága és a szélessége közötti arány %-ban
5-Radiálgumik 
6-A felni átmérője colban 
7-Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről 
8-Gyorsasági index 
9-Tubeless (Tömlő nélküli gumik) 
10-Gyártási dátum (XX = hét, X = év, < = 9. dekád) 
11-Kopásjelző (Tread Wear Indicator) (1,6 mm) 
12-Kiegészítő jelzés a magasabb terhelhetőségű gumiknál 
13-Utalás a téli használhatóságra a téli- és az egész évben használható gumiknál
 
Vissza a lap tetejére

Mi az a sebességindex?

A sebességindex a maximálisan megengedett sebességet határozza meg. A gumiabroncs oldalfalán egy betű jelöli. Például: 205/55 R16 91H

Sebességindex (SI) Maximális sebesség Sebességindex (SI) Maximális sebesség
A1 5 km/h K 110 km/h
A2 10 km/h L 120 km/h
A3 15 km/h M 130 km/h
A4 20 km/h N 140 km/h
A5 25 km/h P 150 km/h
A6 30 km/h Q 160 km/h
A7 35 km/h R 170 km/h
A8 40 km/h S 180 km/h
B 50 km/h T 190 km/h
C 60 km/h U 200 km/h
D 65 km/h H 210 km/h
E 70 km/h V 240 km/h
F 80 km/h W 270 km/h
G 90 km/h Y 300 km/h
J 100 km/h ZR 240 km/h felett
Vissza a lap tetejére

Mekkora a megfelelő profilmélység?

Az például egy általános kiindulási alapként értelmezhető, hogy a nyári személyautó gumik profilmélysége megközelítőleg a 6-8 mm körüli tartományba esik. Téli gumiabroncsoknál ez kissé eltérhet, hozzávetőlegesen 7,5-9 mm gyári profilmélységre lehet számítani.

Ehhez képest a törvényileg előírt kötelező profilmélység 1,6 mm, ezt a mélységet kell minden esetben elérnie az abroncs teljes felületének. A gumisszakma ajánlása ennél szigorúbb, téli és nyári abroncsokra egyaránt a 4 mm-es határt húzza meg, mint javasolt minimum.

Vissza a lap tetejére

Mit jelent az M+S jelölés?

Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuk, alapanyag-összetételük és szerkezeti felépítésük révén sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs. Azonban fontos tudni, hogy az M+S jelölés sem konkrétan, sem hozzávetőlegesen nem határoz meg számszerűsíthető követelményeket a havas, vagy más téli körülmények között mutatott teljesítmény tekintetében, így jelentősége korlátozott.

Vissza a lap tetejére

Mit jelent a 3PMSF jelölés?

Az abroncson található 3PMSF jelölés azt jelenti, hogy az abroncs használata biztonságos havas útfelületen, hóban is meggyőzően teljesít. A 3PMSF jelölést hivatalos tesztintézet adja ki. A minősítés megszerzéséhez az abroncs teljesítményét hatóságilag, egységes szempontrendszer, szabványosított tesztek alapján vizsgálják havas útfelületen, a jelölés azt jelenti, hogy havas vonóerő és biztonság tekintetében az adott gumi megfelelő. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy a jó téli abroncsot erről a jelölésről ismerhetjük fel. A 3PMSF jelölés (3 Mountain Snow Flake = 3 hegycsúcs hópihe) nagyon könnyen felismerhető: egy hópehely körül három hegycsúcs látható.

Vissza a lap tetejére

Mi az a DOT szám?

A DOT szám a gumiabroncs gyártási idejét jelöli, azaz megmondja az autósnak, hogy pontosan mikor készült az adott abroncs. A 2000 előtt gyártott abroncsok esetében a DOT-szám három jegyből, a 2000 utániaknál pedig négy számjegyből áll. A négy számjegy közül az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Ha tehát egy gumiabroncson a 1814-es szám látható, akkor ebből tudhatjuk, hogy a gumiabroncs 2014-ben, a 18. héten készült. A számot egyébként a gumiabroncs oldalsó falán jól észrevehető helyen, keretben tüntetik fel.  Fontos, hogy jellemzően csak az abroncs egyik oldalán.

Vissza a lap tetejére

Mi az a gumiabroncs homologizáció?

Bizonyos esetekben, jellemzően a prémium autógyártóknál fordul elő, hogy közösen a gumigyártóval összedolgozva, kifejezetten egy adott típushoz, modellhez optimalizálnak egy-egy abroncsot. Ezeket a gumikat látják egy homologizációval, vagyis egy gyártói jelöléssel. A homologizált abroncsok használhatók más típusú autóhoz is, mint amilyenhez eredetileg készültek, a legjobb választás viszont mindig az, ha az autónkhoz homologizált abroncsot választjuk.

Vissza a lap tetejére

Miért fontos a megfelelő nyomás a gumiabroncsban?

A túl alacsony vagy túl magas nyomás befolyásolja a  gumiabroncs élettartamát, vezetési kényelmét, tapadását és fékezését. A túl alacsony nyomású abroncs túlzott mértékben deformálódik, ami túlmelegedést okoz, növeli a gördülési ellenállást és az idő előtti kopás, defekt esélyét. Szélsőséges esetben a túl alacsony nyomás kárt is tehet a gumiabroncsban. Ugyanígy a túl kemény abroncsok élettartama és úttartása csökken, és a kopása egyenetlen lesz.

A megfelelő abroncsnyomás csökkenti annak veszélyét, hogy elveszíti az irányítást a jármű fölött. Ezen kívül védi az abroncsot az idő előtti kopástól és a belső szerkezetének visszafordíthatatlan sérüléseitől. Az abroncsnyomás csökkenhet a kisméretű perforációk, a kerék alkotóelemein keresztül történő természetes szivárgás vagy akár a külső hőmérséklet csökkenése miatt. Havonta és hosszabb út előtt ellenőrizze az abroncsok nyomását, a pótkereket is ideértve, lehetőleg hideg állapotban (amikor a gumi állt legalább 2 órát vagy kis sebességen futott kevesebb, mint 3,2 kilométert). Ha üzemmeleg állapotban méri a nyomást, adjon hozzá 0,3 bar-t a névleges nyomáshoz. Fontos havonta egyszer ellenőrizni az abroncsnyomást, mert:

  • túl alacsony nyomású abroncs esetén nő a sérülés kockázata
  • a 20%-kal nagyobb nyomás körülbelül 10 000 km-rel csökkenti az abroncs élettartamát.
  • a megfelelő abroncsnyomással üzemanyagot takaríthat meg.

Az ajánlott abroncsnyomás NINCS feltüntetve a gumiabroncson. Az abroncs oldalfalán feltüntetett érték csupán a maximális felfújási nyomás. Az ajánlott abroncsnyomás megtalálható:

  • a gépjármű használati utasításában
  • a vezetőoldali első ajtón lévő matricán
  • a vezetőülés közelében lévő tároló fiókban
  • a tanksapka fedelének belső oldalán
Vissza a lap tetejére

Hogyan hasznosítják újra a használt abroncsokat?

A lefutott gumiabroncsok újrahasznosításának két alapvető formája lehetséges:

  • Az egész, vagy durván felaprított abroncsok ismételt használata.
  • Feldolgozás abroncsgranulátummá, amely felhasználási módjai nagyon változatosak.

A keletkező hulladékabroncsok 50%-át anyagában kell újrahasznosítani. A radiál abroncsok több mint 20 tömegszázaléka az acél erősítőváz, így az abroncs kb. 30%-át kell új gumiként felhasználni, hiszen az acélt a kohászat anyagában hasznosítja. Az abroncsból különböző aprító eljárásokkal kis szemcseméretű port vagy granulátumot készítenek, ezek finomra őrölt frakciója töltőanyagként kis mennyiségben visszadolgozható nem túl igényes gumitermékekbe, a többiből pedig drága kötőanyagok (poliuretán) hozzáadásával járófelületeket lehet előállítani.

Vissza a lap tetejére

Mivel ápolhatom az abroncsomat?

A gumiápoló az egyik legelterjedtebb autóápolási tisztítószer. Sikerének titka, hogy bámulatos eredményeket érhetünk el vele pár másodperc alatt. Hab, folyadék illetve olaj formában ajánljuk a felvitelét. A gumiápolók lassítják a gumik öregedését és védelmet biztosítsanak a káros UV sugárzással szemben.

Vissza a lap tetejére
Update cookies preferences