ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

Tippek, hogy hogyan kerüljük el a vízen futást


Mi ez a jelenség pontosan, és milyen veszélyekkel járhat olyankor, amikor autóval közlekedünk? Illetve ami talán ennél is fontosabb kérdés, hogy hogyan kerüljük el a vízen futást, s milyen gondokat okozhat, amennyiben ez nem sikerül?

Bízunk benne, hogy a cikk sok autós számára szolgál hasznos információkkal, egyúttal segíteni is tudunk a felkészülésben. Így legközelebb egy-egy zivataros időben megtett autóút sem kell, hogy túl nagy kockázattal járjon, és biztosabban érhetünk célba.

Tippek, hogy hogyan kerüljük el a vízen futást

Mit jelent a vízen futás és miért borzasztóan veszélyes?

A vízen futás, másnéven aquaplaning azt jelenti, hogy az útburkolaton lévő, összefüggő vízréteg megakadályozza a gumiabroncsok tapadását. Téli, nyári vagy négyévszakos személy gumik, 4x4 SUV abroncsok vagy kisteher változatok esetében ugyanúgy előfordulhat.

Jellemzően a nagy viharok és esőzések kellemetlen velejárója, amiből számos baleset következik. Egyfajta tehetetlen állapot, elvégre hiába kormányzunk vagy fékezünk, az autó felúszik, és elveszítjük a kontrollt.

Merthogy a fékerő vagy a kormányzással kifejtett erő nem az aszfaltra, hanem a vízrétegre hat. A jármű elveszti a tapadását, és onnantól kezdve a szerencsére vagyunk utalva. Ezért kulcskérdés a vízen futás elkerülése.

Hogyan kerüljük el a vízen futást?

Racionálisan nem nehéz belátni, hogy a probléma megelőzésének egyik módja az, hogy óvatosabban vezetünk esős időben. Hiába ugyanis a legjobb minőségű autógumik, rajtunk és a döntéseinken is sok múlik.

Amikor erőteljesen csapadékos időben közlekedünk, akkor válasszunk visszafogottabb sebességet. Hogy egy példát mondjunk, 80 kilométer/órás sebességnél kisebb lesz a vízen futás veszélye, mint 110-es tempónál.

Fontos észben tartani azt is, hogy a problémából fakadó nagyobb balesetek jellemzően lakott területen kívül, illetve autópályán történnek. Bár lakott területen belül is ajánlott az óvatosság, nagyobb tempónál ez még inkább javasolt.

Az autógumik és a vízen futás közötti összefüggés

Az abroncsok futófelületén lévő profilok funkciója a víz elvezetése. Emiatt nagyon nem mindegy, mekkora a profilmélység. Nagyjából 4 milliméteres profilmélység alatt már könnyen megesik, hogy a víz elvezetésére egész egyszerűen nem marad elég hely.

Magyarul egy kopott, 2-3 milliméter futófelülettel rendelkező guminál sokkal nagyobb lesz a felfutás veszélye, mint egy 3-4 milliméteres mélységgel bíró garnitúra esetében. Ez az egyik oka annak, amiért nem tanácsos sokáig húzni a gumicserét.

Még akkor sem, ha az érvényben lévő jogszabály szerint a minimális profilmélység 1,6 milliméter. Bár ezzel az értékkel még át lehet csúszni a műszaki vizsgán, intenzív esőben kész hazárdjáték így autózni.

Tippek, hogy hogyan kerüljük el a vízen futást

Még néhány faktor, amivel csökkenteni lehet a balesetveszélyt

Nem árt tudni, hogy minél szélesebb egy autógumi, annál több vizet kell kiszorítania, úgyhogy a széles változatok esetében megnő az aquaplaning veszélye. Ezt mindenképp érdemes fontolóra venni a kiválasztásnál.

Mindezen felül a kifogástalan autógumik beszerzése után azok nyomására is oda kell figyelni. A kelleténél alacsonyabb nyomás miatt ugyanis az abroncs szétterül, szélesebb lesz, tehát megnövekszik a nemkívánatos felúszás valószínűsége.

Holott a megelőzés pusztán annyiból áll, hogy időnként megállunk egy benzinkútnál, ellenőrizzük az értéket mind a négy keréken, szükség esetén pedig fújjunk a gumikba.

TOVÁBBI HÍREINK
Update cookies preferences