A modern autózásban a kényelem és a biztonság már oly annyira fontos szempont, hogy az olyan biztonsági funkciók, mint a nyomásszenzor már nem csak a prémium modellekben elérhetőek.
A guminyomás-ellenőrző rendszer (TPMS – Tire Pressure Monitoring System) segítségével az abroncsok aktuális nyomása közvetlenül leolvasható a műszerfalról. Ez nemcsak kényelmi extra, hanem biztonsági követelmény is, különösen a defekttűrő abroncsok esetében, ahol a nyomáscsökkenést azonnal észlelni kell, mivel a gumi vizuálisan nem mutatja ennek jeleit.
A TPMS feladata, hogy figyelje az abroncsok belső nyomását, és jelezzen, ha az a gyártó által meghatározott érték alá csökken. Több típusa is létezik. Az egyik közvetlen megoldást kínál: az abroncsokba szerelt szenzorok közvetlenül mérik az abroncs belsejében uralkodó nyomást és rádióhullám segítségével továbbítják az adatokat a fedélzeti számítógépnek.

A közvetett rendszer jellemzően az autó ABS érzékelőit használva, a kerekek fordulatszámának eltérései alapján következtet a nyomáscsökkenésre, hiszen a laposabb gumi jobban tapad, ezért nehezebben fordul. Ez utóbbi kevésbé pontos, de jelentősen olcsóbb megoldás, így az alacsonyabb kategóriákban közkedvelt. A szenzorok abroncsba szerelése viszont a prémiumkategóriák esetén mondhatni elvárás.
A közvetlen szenzorok általában az abroncsszelepekbe vannak beépítve és saját erőforrásról működnek. Az érzékelők meghibásodása vagy az akkumulátor lemerülése esetén a rendszer hibaüzenetet küld.
Ha a műszerfalon guminyomás csökkenésre figyelmeztető ikon jelenik meg (általában egy sárga felkiáltójeles jelzés egy abroncs szimbólumban) az alábbi lépéseket érdemes követni.

Először is nyugodtan, a lehető legközelebbi biztonságos helyen húzódj félre és nézd meg saját szemeddel a gumikat. Ha nem látható a probléma, és van hozzá eszközöd, akkor ellenőrizd a nyomást. Ha nincs, akkor a legközelebbi benzinkúton ezt megteheted. Ott helyre is állíthatod a gyári értékeket, magyarán felfújhatod a gumikat a kívánt keménységre.
Ha az abroncs sérült vagy gyorsan veszít a nyomásából, akkor semmiképpen se indulj tovább! Ha van, tedd fel a pótkereket, vagy hívj segítséget. A nyomás beállása után a rendszer automatikusan visszaáll, vagy egyes modelleknél manuálisan neked kell visszaállítani.
A defekttűrő abroncsok – mint a Uniroyal Rainsport 3 – lényege, hogy egy meghatározott távolságig – jellemzően 80 kilométer – és meghatározott sebességig – 80 km/h – akkor is használhatóak, ha a nyomást, jellemzően defekt okán, elvesztik. Ez különösen hasznos lehet autópályán, hosszabb utakon vagy akkor, ha nincs lehetőség bármely más okból azonnali abroncscserére.
Ugyanakkor ezek az abroncsok nem lapulnak le látványosan nyomásveszteség esetén sem, így a problémát nem is könnyű azonnal észlelni. Itt jön képbe a nyomásszenzor: hiszen ez azonnal figyelmeztet, akkor is ha nincs egyéb defektre utaló jel. Ezáltal nagyban növeli a biztonságot, hiszen a sofőr azonnal reagálhat, például csökkentheti a sebességet, és a legközelebbi gumiszerviz felé veheti az irányt.
A nyomásszenzor és a defekttűrő gumik kombinációja igazi nyerő páros, utóbbi nem is használható biztonsággal az előbbi nélkül. Hosszabb utakra, TPMS rendszerrel szerelt autókhoz igazán kényelmes és megbízható megoldás.
Amennyiben kérdésed van, fordulj hozzánk bizalommal!