ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

Mire kötelez a gyári gumiméret?


A gyári gumiméreten belül a megfelelő abroncs kiválasztása nem mindig egyszerű feladat, főleg egy olyan webáruházban, mint a miénk, ahol rengeteg gyártó, márka és típus között lehet választani. Még ha használod is fejlett szűrőinket, a lehetőségek száma akkor is bőséges, és akkor arról még nem is beszéltünk, mi van, ha nem a gyári méretben gondolkodsz.

 

Ebben a bejegyzésben azt járjuk körbe, hogy mit is jelent pontosan a gyári méret, illetve mikor és milyen feltételekkel lehet ettől eltérni a megfelelő abroncs kiválasztásánál.

 

Mi az a gyári gumiméret és miért fontos?

 

A gyári gumiméret elnevezés nem sok titkot rejt, hiszen – legyen szó akár téli, akár nyári gumikról – valóban a gyártó által előírt paraméterekről van szó az abroncsok tulajdonságaival kapcsolatban. Ez egy olyan abroncsot jelöl, amihez az autó vonatkozó tulajdonságait igazították, hogy kiszámíthatóan viselkedjen a vezetés során.

 

A gyári gumiméretet új autó esetén leolvashatod az abroncsokról, hiszen a szalonból bizonyára ilyen gumikkal hozod el. Ha nincs kedved ott bogarászni, akkor pedig a járműhöz mellékelt kézikönyvben biztosan szerepel. Emellett bizonyos modelleknél az üzemanyagtöltő fedél belső oldalán vagy a B-oszlopon is olvasható.

 

Olyan kombinációt kell itt látnod, mint például 195/60 R14 86H, ami a gumi szélességét, az oldalfal ehhez képesti arányát és az átmérőt jelöli. A kézikönyvben azt is megadják, hogy egy ilyen abronccsal mekkora maximális terhelést, illetve sebességet bír el biztonsággal a jármű.

 

Váltóméret – így térhetsz el a gyáritól

 

Vannak olyan tulajdonosok, akik szeretnék egy kicsit személyre szabni az autót, ami nem feltétlenül az alvázra szerelt LED szalagokat jelenti, hanem mondjuk némileg látványosabbá tennék az autót egy marconább abronccsal.

 

Erre természetesen van lehetőség, viszont az alternatív gumiméret kiválasztásánál az átmérő és a gördülési kerület nem térhet el jelentősen a gyáritól. Az eltérés mértéke általában nem haladhatja meg a 2-3 százalékot, hiszen ez még nem befolyásolja zavaró mértékben a sebességmérő pontosságát vagy éppen az ABS rendszer működését.

Ez így nem lesz jó méret.

Arra mindenképpen figyelni kell, hogy a gyáritól eltérő gumi és felni is megfeleljen a kerékjárat méretének és a futómű beállításainak. A terhelési és a sebességindex nem lehet alacsonyabb, mint a gyári méret esetében. Arra is figyelni kell, hogy az eltérés semmiképpen se zavarja meg a garanciális feltételeket, amennyiben azok fennállnak.

 

A nyári gumi kiválasztása

 

Akár gyári, akár attól eltérő méretben gondolkodsz, tavasszal, a fagyok elmúltával sokak számára aktuálissá válik egy új nyári gumiszett vásárlása, amihez számos olyan szempont van, amit mindenképpen érdemes lehet figyelembe venni.

 

Először is mindig át kell gondolni a vezetési szokásaidat, leginkább hol és hogyan használod az autót. Ha sokat mész pályán, akkor például érdemes nagy sebességre optimalizált, csendesebb abroncsokat választanod. A városi közlekedéshez viszont egy gazdaságosabb, kopásálló abroncs lehet a megoldás, de érdemes lehet egy négyévszakos szettben is gondolkodni.

 

Fontosak a jellemző időjárási viszonyok is, hiszen esős vagy éppen magasabban fekvő vidéken érdemes jó vizes tapadású, úgynevezett Wet Grip gumit választani. Azt is fontos tudni, hogy nem mindig a legdrágább a legjobb. A nagyobb gyártók középkategóriás márkái ma már kiváló minőséget kínálnak.

 

Amennyiben kérdésed van a gyári gumimérettel kapcsolatban, keress minket bátran!

 

TOVÁBBI HÍREINK