ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

Defekt az autópályán: mit tegyünk, ha megtörténik a baj?


Az egyre fejlettebb autópálya-hálózat ma már lehetővé teszi, hogy Magyarország szinte bármely pontjára gyorsan, kényelmesen eljussunk gépjárművel. Az autópályás utazás általában gördülékeny, stresszmentes élmény, egészen addig, amíg valamilyen váratlan probléma, például defekt az autópályán nem szakítja meg az utunkat.

 

Egy defekt soha nem jön jókor, de defekttűrő abroncs hiányában különösen veszélyes és kihívást jelentő szituációt teremthet. Nézzük meg, mit lehet tenni ilyen esetben, ha az autópályán ér minket utol a baj, illetve hogyan előzhetjük meg a nagyobb kellemetlenségeket.

Ha durran a gumi – a kerékcsere szabályai

 

A durrdefekt a rá jellemző hanghatásról kapta a nevét, ezért nem nehéz észrevenni, viszont autópályán, nagy sebességnél nem a legkönnyebb megfelelő, azonnali reakciót adni. Az első és legfontosabb, viszont talán legnehezebb teendő a nyugalom megőrzése, nem szabad nagyot fékezni, pláne nem a kormányt rángatni.

 

Ha megtörtént a baj, finoman csökkentsd a jármű sebességét, ha nincsenek körülötted, az is elég, ha elveszed a lábad a gázról, kapcsold be a vészvillogót és óvatos kormányzással húzódj a leállósávba, vagy ha szerencséd van, a közeli pihenőbe.

 

A lényeg, hogy minél távolabb húzódj a forgalomtól, keress biztonságos helyet. Első lépésként vedd fel a láthatósági mellényt, és tedd ki a háromszöget legalább 100 méterre az autó mögé, hogy a többi autós időben értesülhessen a bajról. Ha használsz Waze-t, ott is jelezheted, hogy félreálltál.

 

Ezután keresd csak elő a szükséges felszerelést, viszont a forgalom felőli oldalon így se kockáztass, inkább hívj autómentőt!

 

Lassú defekt az autópályán

 

Nem minden defekt hirtelen történik, a lassú defekt sokkal alattomosabban jelentkezik, de szintén veszélyes lehet különösen nagy sebességnél. Viszont vannak korai jelek, amiket ha észreveszel, több időd marad reagálni. Ezek közül az egyik, hogy az autó húz valamelyik, jellemzően a laposabb gumi irányába. Az is előfordulhat, hogy csak a kormány rezeg vagy zörejeket, kopogózajt hallasz. Modernebb autók esetében a fedélzeti komputer is jelezhet.

Bármilyen módon is merüljön fel a lassú defekt gyanúja, ebben az esetben is azonnal csökkenteni kell a sebességet, és félre kell állni meggyőződni a valós helyzetről. Amennyiben a kerék lapos, gondoskodni kell az újbóli felfújásról, ne próbáld meg úgy hazavinni az autót, mert így a menthető abroncs is azonnal tönkremehet, ráadásul a felni, de akár az alváz vagy a karosszéria is tönkremehet.

 

Jó megoldás lehet még a defektspray ebben az esetben, ha nem súlyos a sérülés. Ha ezt használod, és a kereket fel is tudod fújni, akkor mérsékelt sebességgel megpróbálhatsz eljutni a legközelebbi szervizig, de a pótkerék jelenti ekkor is a legbiztosabb megoldást.

 

A legjobb megoldás a defekttűrő gumi

 

Ha gyakran közlekedsz autópályán, egyébként is érdemes strapabíró abroncsban gondolkodni, de egy defekttűrő gumi – mint a Uniroyal RainSport 3 – kifejezetten jó befektetés lehet.

 

A Run Flat abroncsok olyan technológiát képviselnek, ami lehetővé teszi, hogy ha a defekt az autópályán történik, akkor is tovább autózhass maximum 80 km távolságba csökkentett – maximum 80 km/órás - sebességgel, így könnyen eljuthatsz a legközelebbi szervizbe. Nem kell kerékcserével bajlódnod a leállósávban vagy autómentőre költeni.

 

Azt viszont tudni kell, hogy a defekttűrő gumikat csak olyan autókra szabad szerelni, amik rendelkeznek guminyomásmérő rendszerrel, illetve amik esetében a felfüggesztés is ehhez van optimalizálva. Amennyiben kérdésed van, fordulj hozzánk bizalommal!

 

TOVÁBBI HÍREINK