A gumikopás okai egyértelműek: az abroncsok kulcsfontosságú szerepet játszanak a biztonságos közlekedésben, hiszen az egyetlen kapcsolatot jelentik az autó és az útfelület között, tehát a súrlódás okozta amortizációt a gumik szenvedik el. Legyen szó téli, nyári vagy éppen négyévszakos abroncsokról, az teljesen természetes dolog, hogy kopnak, ezért állapotuk rendszeres ellenőrzése és karbantartása elengedhetetlen.
Tehát természetes dolog, hogy még az elektromos autókhoz készített abroncsok is kopnak a használat során, de az minden esetben probléma, ha ez a kopás egyenetlenül jelentkezik. Ez ugyanis valamilyen műszaki problémát vagy helytelen használatot jelez, ami hosszú távon a biztonságos közlekedés kárára is mehet, illetve az abroncs élettartamára sincsen éppen pozitív hatással.
Az alábbi bejegyzésből megtudhatod, miért kell odafigyelni az egyenetlen kopás jeleire, milyen okok állnak a háttérben, illetve miként előzheted meg ezt a gyakori problémát.
Amikor egy gumiabroncs nem egyenletesen kopik, az nemcsak esztétikai probléma, hanem komoly kockázatot is jelent a közlekedés során. Az érintett abroncs egyes részei gyorsabban elhasználódnak, így a gumi teljes élettartama jelentősen csökkenhet.
Előfordulhat, hogy az abroncsok külsőre még jónak tűnnek, de egyes területeken már elérték a kritikus, 1,6 milliméter alatti profilmélységet, amely alatt már a jogszabályok szerint sem alkalmas a közúti közlekedésben való részvételre a jármű. Persze itt nem is a jogszabály a legfőbb korlát, hiszen a veszély valós: a tapadás csökkenése miatt a fékút kritikus mértékben megnő, különösen a nedves és csúszós útfelületen, ami növeli a balesetveszélyt.
Az idő előtti, egyenetlen kopás egy kifejezetten sunyi jelenség, gyakran észrevétlenül alakul ki, főként ha a sofőr nem ellenőrzi rendszeresen a gumik állapotát. A figyelmen kívül hagyott probléma nemcsak a jármű teljesítményét befolyásolja, hanem konkrétan balesethez vezethet, aminek fényében az esetleges közúti bírság már csak másodlagos gond.
Az egyenetlen gumikopás hátterében számos tényező állhat, még egy Uniroyal AllSeasonExpert esetében is. Ezek közül több is megelőzhető lenne odafigyeléssel vagy rendszeres karbantartással.
Az egyik leggyakoribb, háttérben húzódó ok a nem megfelelő guminyomás, az alul-, illetve túlfújt abroncsok egyaránt egyenetlenül kopnak. A túl alacsony nyomás a gumi szélein, a túl magas pedig a középső sávban okozhat gyorsabb kopást.
A második ok a rossz futómű-beállítás, illetve a lengéscsillapító hibája lehet: a hibás futómű-geometria vagy az elhasználódott lengéscsillapítók hatására a gumi nem egyenletesen érintkezik az úttal, ami szintén szokatlan kopásmintákat eredményezhet.
Szintén előfordulhat hibás centírozás vagy éppen a centírozás hiánya. A kerekek ebben az esetben vibrálnak menet közben, ez pedig egyenetlen terhelést eredményez.
Természetesen a tulajdonos, illetve a sofőr is hibázhat: az egyik ilyen lehetőség, ha a gyári mérettől túlzott mértékben eltérsz, hiszen ez torzíthatja a terhelés eloszlását, aminek a kopási mintázat láthatja kárát. Az autót ugyanis nem erre a konstrukcióra optimalizálták, tehát mindig tartsd szem előtt az előírásokat!
És akkor még ott van a vezetési stílus is: ha valaki minden nap lejátsza a Monacói Nagydíjat az utakon, ne csodálkozzon, ha az abroncs rosszul reagál. Kerüld a hirtelen gyorsításokat, feleslegesen nagy fékezéseket.
Amennyiben kérdésed van, keress minket bizalommal!