Az autógumi-szerelés nemcsak szezonális szükségszerűség, hanem a jármű biztonságos működésének alapfeltétele is. Legyen szó defektről, új gumik felszereléséről vagy szezonális cseréről, a megfelelő felszerelés és persze a szakértelem nélkülözhetetlen, hiszen szó szerint élet-halál kérdése lehet az abroncsok megfelelő rögzítése.
Ebben a blogbejegyzésben bemutatjuk az autógumi-szerelés fontosabb lépéseit és a hozzá kapcsolódó tudnivalókat, illetve azzal kapcsolatban is igyekszünk elég információt adni, hogy érdemes lehet-e egyedül nekiállnod ennek az elsőre könnyűnek tűnő feladatnak.
Ha mondjuk bármilyen új személygumit fel szeretnél tenni a járművedre, az egy több lépésből álló, precizitást igénylő munkafolyamat elvégzésével válik csak lehetségessé, amit alapvetően erre a célra szakosodott műhelyekben érdemes elvégeztetni. A folyamat főbb lépései a következők.
Amennyiben az autón vannak már abroncsok, akkor az első lépés, a szerelni kívánt keréknél a felnit tartó csavarok meglazítása, hiszen ilyenkor a jármű ránehezedő súlyának köszönhetően a kerék még nem forog el, miközben a csavarokon dolgozol.
A következő lépés a jármű megemelése. Erre specializált műhelyekben vannak olyan emelőasztalok, amik az alváznál fogva az egész autót stabilan megemelik, ezzel is könnyítve a szerelő munkáját. Emellett vannak egyszerűbb, hidraulikus emelők is, amik pillanatok alatt megemelik az autót a kívánt oldalon komoly erőkifejtés nélkül. Kézi emelőt már csak vészhelyzetben, defekt esetén szokás használni, amennyiben egymagadban nekiállsz a kerékcserének. Persze, ha mondjuk egy Uniroyal RainSport 3 szettet szereltetsz fel, akkor azzal nem kell bajlódni, hiszen defekttűrő lévén, biztonsággal elvisz a legközelebbi szervizig.
Ezután következik a kerék leszerelése, ami már meglazított kerékcsavarok eltávolításával nem kifejezett ördöngösség. Ezután a cserélendő abroncsot el kell távolítani a felniről, ezt tényleg csak szervizben, speciális szerszám segítségével lehet elvégezni, mint ahogy az új gumiabroncsok felszerelése is kizárólag így lehetséges. A friss felniben a nyomást be kell állítani az autó típusának megfelelő értékre.
Ezután következik a centírozás, ami a kerekek kiegyensúlyozását jelenti, hogy menet közben ne rázkódjon, és a gumik egyenletesen kopjanak. Végezetül jöhet a kerék felszerelése, a csavarok végső meghúzása már leengedett állapotban történik. A kerékcsavarok feszítettségét érdemes néhány kilométer után ellenőrizni, nehogy a figyelmetlenség balesetet okozzon.
Bár csábító lehet a gondolat, hogy a szerelési költségek megtakarítása céljából otthon végezzük el a cserét, de ez – a kifejezetten drága – szerszámok nélkül csak nagyon korlátozottan lehetséges.
Ha az abroncsod nem defekttűrő, akkor előfordulhat, hogy a pótkereket magadnak kell felszerelni utazás közben, de ezután is érdemes minél előbb szakemberhez fordulni, hogy az autót megint tökéletesen menetképessé tegye. Nem szabad elfelejteni, hogy az abroncsoknak óriási szerepük van a közlekedés biztonságában, ezért érdemes őket szakemberre bízni.
Ha minden jól megy szezonális gumik használata esetén, akkor a szerelés évente kétszer aktuális, késő ősszel, illetve tavasszal a fagyok elmúltával.
Persze előfordulhatnak váratlan helyzetek, illetve akkor is le kell szedni az abroncsot, ha elhasználódott. Nem érdemes megvárni a törvényi minimum által előírt értéket, már 3 mm-nél érdemes beruházni egy új szettbe.
Amennyiben kérdésed van, keress minket bizalommal!