Amikor új gumiabroncsot vásárolsz, bizonyára te is először a méretre koncentrálsz, jogosan, hiszen a szélesség, oldalfalmagasság és az átmérő kell egyezzen a gyári elvárásokkal, míg a gumiterhelési index kevéssé kap hangsúlyt.
Tény tehát, hogy a méret alapvető fontosságú, de messze nem az egyetlen olyan adat az abronccsal kapcsolatban, amit figyelembe kell venned, ha tényleg jól akarsz választani. Egy abroncs ugyanis számos olyan jellemzővel bír, ami befolyásolja a biztonságot, a teljesítményt és a várható élettartamot is.
Az egyik legfontosabb ezek közül a már említett terhelési index, ami arra vonatkozóan jelent útmutatást, hogy a modell milyen súly mellett képes biztonságosan ellátni a feladatát. Ebben a bejegyzésben részletesen bemutatjuk, hogy egy személyabroncs esetén is mit jelent ez a jellemző, miért fontos, és hogyan vedd tekintetbe vásárláskor.
A terhelési index (Load Index) egy számérték, ami megmutatja, hogy egy adott gumiabroncs maximálisan mekkora terhelést képes biztonságosan hordozni az előírt nyomás mellett. Ez a szám a méretjelölés mellett olvasható, tehát például a Crosswind
COMFORT PEAK abroncson a 155/70 R13 75T kódból a 75 a terhelési index.
A 75 konkrétan azt jelenti, hogy az abroncs egyenként 387 kg terhelést bír, ezt kell néggyel beszorozni, hogy megkapd az összterhelést, amit a jármű önsúlya, a szállított személyek és csomagok kiadhatnak.
Az index számait egy nemzetközi szabvány szerint összeállított táblázatból fejtheted meg, minden itt szereplő számhoz tartozik egy megfelelő kilogramm érték, a 95-ös 690, a 88-as 560 kilogrammot jelent.
Mint bizonyára már te is rájöttél, a helytelenül megválasztott terhelési index súlyos következményekkel járhat. Ha alul választasz, akkor az abroncs gyorsabban kopik, szélsőséges esetben pedig balesetveszélyes is lehet.
A gumiabroncsok terhelési képessége közvetlenül hat a menetbiztonságra és a stabilitásra. Azt is figyelembe kell venned, hogy milyen gyakran, és milyen tömegben szállítasz rakományt, ha szállítasz vele szerszámokat, szoktál utánfutót vontatni, akkor ennek tükröződnie kell a terhelési index megválasztásában is.
Ha a gumit rendszeresen túlterheled, az nemcsak hamarabb elhasználódik, hanem komoly szerkezeti károsodásokat is elszenvedhet, deformálódhat, vagy kialakulhatnak belső szövetszakadások.
Bizonyos járműtípusokhoz a gyártó alapból XL vagy Reinforced megerősített jelölésű abroncsot ír elő, mivel ezek nagyobb nyomást bírnak, nagyobb terhelési kapacitás mellett is üzemképesek. Mindig fontos, hogy a kézikönyvben szereplő ajánlások figyelembevételével válassz abroncsot az autódra.
Mint írtuk, mindig a gyártó ajánlását kell figyelembe venni, amit elolvashatsz a kézikönyvben, a B oszlopon elhelyezett matricán vagy az üzemanyagtartály fedelén, esetleg a motortérben. Ezen helyek valamelyikén mindig az ajánlott mérettel és abroncsnyomással együtt a megfelelő terhelési és sebesség indexet is fel szokták tüntetni, szóval nem lesz nehéz megtalálnod ezeket a fontos adatokat.
Ha egyéni igényeid vannak, például vontatsz, vagy az autód tuningolt, akkor érdemes mindig a gyártói ajánlásnál magasabb indexet választani, természetesen figyelembe véve a hatósági előírásokat is. Magyarországon a gyártói előírásnál alacsonyabb gumiterhelési index alkalmazása nem csak balesetveszélyes, de szabálytalan is.
Ha kérdésed van a témában, keress minket!