ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

A gumihiba jelei, felismerése, következményei, megelőzése


 

Az esetleges gumihiba jeleit fontos időben felismerni, hiszen a biztonságos közlekedés alapfeltétele a jó állapotú, megfelelően megválasztott autógumi. Egy megfelelő minőségű és állapotú abroncs nemcsak kényelmesebb vezetési élményt nyújt, de hozzájárul a hatékonyabb üzemanyag-felhasználáshoz is és – ami talán a legfontosabb – jelentősen növeli a közlekedésbiztonságot. Ezért ha hiba lép fel, fontos időben megtenni a szükséges lépéseket a hiba orvoslására.

 

Ebben a bejegyzésben bemutatjuk a leggyakoribb gumihibákat, azok következményeit, valamint a kezelés és megelőzés legjobb módszereit, legyen szó téli, nyári vagy éppen négyévszakos gumikról.

 

A gumihiba jelei – a leggyakoribb esetek

 

A gumiabroncsok sérülései két fő csoportra oszthatók: javítható és nem javítható hibákra. Előbbiekre tipikus példa a lassú defekt, amely gyakran egy szög vagy más idegen tárgy hatására alakul ki, és időben észlelve javítható.

 

A hirtelen levegővesztéssel járó durrdefekt azonban – különösen, ha nagy sebességnél következik be – általában visszafordíthatatlan károsodást okoz. Ezért érdemes például Royal A/S II gumiabroncsot vásárolni 2 év kátyúgaranciával. Nem javítható hibának számít a kordszál szakadása is, ami gyakran dudor formájában jelenik meg az oldalfalon, és rendszerint padkázás vagy kátyúba hajtás következménye.

 

További komoly problémát jelenthetnek a rendellenes kopások: ezek közé tartozik a fűrészfogas, féloldalas, középső, kagylós, diagonális és foltos kopás is, amelyek a futómű, a lengéscsillapító vagy a keréknyomás hibáira utalnak. A rendszeres ellenőrzés segít ezek időben történő felismerésében, a gumikra minden indulás előtt érdemes rápillantani, kéthetente pedig akkor is át kell vizsgálni őket, ha nem tapasztalunk kellemetlen tüneteket.

 

Milyen következményekkel járhatnak a gumihibák?

 

A gumiabroncs hibái nemcsak a vezetési komfortot rontják, hanem komoly biztonsági kockázatot is jelentenek. Egy időben fel nem ismert durrdefekt például az autó feletti uralom elvesztéséhez vezethet, különösen nagyobb sebességnél, például autópályán. A kordszál szakadása az oldalfal váratlan kidudorodását eredményezi, amely bármikor végzetes szakadáshoz vezethet.

 

A rendellenes kopások, bár lassabban fejlődnek ki, hosszú távon jelentősen csökkentik a tapadást, növelik a fékutat és a zajszintet, valamint egyenlőtlen gumikopáshoz vezetnek, ami extra költségeket is jelent a tulajdonosnak. A kopott vagy egyenetlenül kopó gumik ráadásul befolyásolhatják a jármű futómű-geometriáját is, amely láncreakcióként további műszaki problémákhoz vezethet.

 

Hogyan előzhetőek meg és kezelhetőek a gumihibák?

 

Bár a külső behatások – mint a szögek vagy kátyúk – sokszor elkerülhetetlenek, számos gumihiba megelőzhető tudatos karbantartással és körültekintő vezetéssel. Az alábbi lépések segítenek abban, hogy abroncsaink hosszú ideig megőrizzék jó állapotukat.

 

Az abroncsokat rendszeresen, alaposan át kell vizsgálni, meg kell nézni a guminyomást, a felületek állapotát, kopását. Kátyúba hajtás vagy padkázás után mindig ellenőriztesd az abroncsokat és a futóművet szakműhelyben!

Emellett természetesen a gyári keréknyomás fenntartása is elengedhetetlen, hiszen az ettől való eltérés rendellenes kopáshoz vezethet, mint ahogy a futómű és a lengéscsillapító karbantartása is fontos az egyenletes kopás biztosításához.

 

A gumihiba jelei nem mindig jelentkeznek egyértelműen, ezért neked is figyelmesnek kell lenned, hogy elkerülhesd a komolyabb következményeket. Amennyiben kérdésed van, keress minket bátran!

 

TOVÁBBI HÍREINK